Kaszotto/Pęczotto czyli risotto z pęczaku z jarmużem i grzybami


Ponieważ robiłam to danie po raz pierwszy, nie jedząc go nigdy wcześniej ani nie mając żadnego przepisu a jedynie wyobrażenie smaku jaki chciałam uzyskać, nie bardzo wiedziałam czy intuicja w komponowaniu proporcji mnie nie zawiedzie. Kaszę z założenia lubię w każdej postaci, ale akurat w tym wydaniu zależało mi na uzyskaniu kremowo-mazistej konsystencji jaka ma dobrze przygotowane risotto. No i chyba się udało. Zgubiłam jedynie chrupkość jarmużu co można obejść dodając go znacznie później czyli pod koniec gotowania a nie na początku- wszystko oczywiście zależy od tego co kto lubi.

Składniki:
300 g kaszy pęczak
300 ml białego wytrawnego wina
1 cebula
50 g suszonych grzybów
500 g świeżych grzybów
4 garście posiekanego jarmużu (albo więcej)
2 łyżki suszonych warzyw (nie mylić z kostką rosołową)
1 litr wywaru z grzybów
2 łyżki masła klarowanego
3 łyżki masła zwykłego
150g twardego sera (u mnie Dziugas)
1 łyżeczka tymianku
natka pietruszki do dekoracji
cierpliwość

Wykonanie:

1.namoczyć suszone grzyby na kilka godzin zalewając je litrem wrzątku. Po tym czasie grzyby wyciągąmy, niedbale kroimy, do wody po moczeniu dodajemy sól i pieprz do smaku, suszoną jarzynkę i całość gotujemy na wolnym ogniu przez okolo 20 min. Odstawiamy.

2.Świeże grzyby oczyszczamy, kroimy na niezbyt małe kawałki i podsmażamy na łyżce masła klarowanego. Gdy grzyby będą dobrze wysmażone, solimy i pieprzymy do smaku i dodajemy tymianek.Mieszamy, odstawiamy.

3. W rondlu rozgrzewamy łyżkę klarowanego masła i podsmażamy drobno poszatkowaną cebulę aż zmięknie. Dodajemy kaszę, przesmażamy około minuty, dodajemy wszystkie grzyby i wlewamy wino. Przykrywamy i zmniejszamy ogień na minimalny.Gdy wino się wchłonie zaczynamy dolewać wywar grzybowy po jednej chochli, gdy kasza wchłonie wywar (pod przykryciem) czynność powtarzamy.W trakcie dolewania wywaru dodajemy również jarmuż. Po wlaniu ostatniej porcji wywaru dodajemy 2/3 startego sera oraz 3 łyżki masła. Delikatnie mieszamy aż ser się rozpuści, solimy (jeśli trzeba) i pieprzymy (nie ukrywam, że najfajniej smakuje pieprz świeżo zmielony)
Kaszotto podajemy posypane resztą startego sera i posiekaną pietruszką.


  





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2014 Ada w kuchni , Blogger